Autor |
Wiadomość |
skynet
The King
Dołączył: 12 Wrz 2005
Posty: 726
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Z ulic Wrocławia
|
|
[tech.] Tuning 2-suwa za grosze |
|
Silnik 2-suwowy rozni zie zupelnie od zwyklych 4-suwowych standardowych silnikow.
Dzieki temu ze cykl pracy mozna podzielic na 2 fazy, pracuje on 2 razy szybciej dzieki czemu juz w serii moze miec 2 razy wieksza moc i ponad 2 razy wiekszy moment. Jest jednak nieekonomiczny ale bardzo podatny na tuning. Najmniejsza drobna rzecz typu wymiana swiecy jest masakrycznie odczuwalna.
Silniki 2-suwowe sa jednak prawnie zabronione ze wzgledu na emisje szkodliwych spalin. Nie jeden chyba wie jak warczy przecietny warczyburg lub trabant wypluwajacy niebieska smuge z rury wydechowej Typowy 2 suwowy silnik nie posiada ani miskoolejowej, tloki posiadaja otwory przez ktore dawkowane jest paliwo do komory korbowej. Olej wlewany wraz z paliwem w odpowiedniej proporcji daje nam smarowanie. 2-suwy nie posiadaja ani walka rozrzadu ani pompy olejowej. Zbudowane sa prawie 3ktornie prosciej, maja 3 razy mniej czesci niz typowy silnik. Jednak podatnosc na tuning jest o wiele lepsza. Za niecale 500 zł mozna doslownie podwoic moc i moment.
Silniki 2suwowe dostepne w polsce sa starej technologii. Posiadaja stopien sprezania 7:1. Bez problemu mozemy splanowac glowice do granicznej wartosci sprezu 11:1. Dzieki tej operacji ktora kosztuje ok 100 zł dostajemy gratis 10 KM.
Kolejna rzecz swiece, cewka i kable wys napiecia. Swiece 3 elektrodowe, cewka o zmniejszonej opornosci i kable weglowe spowoduja wydajniejsza prace silnika. (mocniejsza iskra poprzez minimalizacje strat)
Kolejne 10 KM mozemy uzyskac przez wymiane aparatu zaplonowego na bardziej dokladny. (W wartburgu zastosowalem elektrooptyczny oryginalny rajdowy system zaplonu + wzmacniacz tranzystorowy) Dalo to niesamowity przyrost mocy i zwiekszona kulture pracy. Zmienia to przede wszystkim wydzwiek silnika.
Oczywista jest ingerencja w ukladzie wydechowym dokladnie taka sama jak dla 4-suwa jednak nie mozemy zastosowac tlumikow tylko przelotowych. 1 tlumik powoduje nam sprzezenie zwrotne dzieki czemu uzyskujemy lepsza kompresje. jedynie co to mozemy wymienic tylny tlumik na sportowy z pojazdu max 2 razy wiekszej pojemnosci niz posiadamy w naszym tuningowanym bolidzie (zastosowanie tu strumienicy mija sie z celem, przez to mozemy jedynie pogorszyc osiagi tracac na kompresji).
Uklad dolotowy to zmiana filtru na stozkowy, jednak nie mozna wywalic puszki rezonansowej znad gaznika. Dzieki niej 2 suwy sa szybko obrotowe wg teorii "krotkiego dolotu" Puszka rezonansowa skraca nam kompresje dolotu a w granicznych przypadkach przyspiesza wejscie powietrza poprzez podcisnienie panujace w niej.
Kolejnym etapem jest wmontowanie przkaznika "Twin spark". Dzieki niemu zamiast 1 iskry dostajemy 2 lub kilka rozlozonych w tym samym czasie kiedy nastepuje ta 1.
Gaznik (tu proponuje zastosowac 2-gardzielowke z 2 litrowego pojazdu lub 3 seryjnie najslabsze gazniki - po 1 na cylinder) - ta modyfikacja daje nam najwiecej, jednak musimy sie liczyc z tym ze bolid bedzie palil 2 razy wiecej
Do tych wszystkichmodyfikacji trzeba jeszcze usprawnic system chlodzenia silnika (wydajniejsza pompa oraz wieksza chlodnica) Silnik szybciej sie nagrzewa i bardzo latwo dojsc do jego przegrzania.
Zmiana skrzyni biegow (seryjna 4 to totalna porazka, nie da sie szybko zmieniac biegow i czesto zgrzytaja)
Ostateczne zmierzone osiagi wartburga 353 z 1 litrowym 2 suwowym silnikiem po tych wszystkich modyfikacjach (procz skrzyni):
Cena modyfikacji: 600 zł
Waga: 820 kg
seryjna skrzynia biegow.
110 KM @ 6000 obr/min, 180Nm @ 2300 obr/min, Vmax 180 @ 9000 obr/min 4 bieg, 11sek do 100km/h, 6 sek do 60km/h
I moze byc jeszcze wiecej poprzez planowanie kola zamachowego, kola na mimosrodzie walu korbowego, planacji korbowodu oraz wlozenia jeszcze wiecej elektroniki
Niektore szczegolowe porady dostepne sa na stronach klubowych fanklubow wartburga i trabanta.
Oraz cos na deser
2 seryjne silniki wartburgowskie (laczna pojemnosc: 1,8 litra) o lacznej mocy 300KM i momencie 600Nm
[link widoczny dla zalogowanych] Oraz tu rozne ciekawe modyfikacje (dospawywanie dodatkowej komory silnika w bloku itp) Ta sa juz o wiele drozsze modyfikacje z wyzszej polki
Dla sprytniejszych polecam przerobienie 4-suwa na 2 suw poprzez zmiane przelozen kol na walku rozrzadu, obowiazkowo musi posiadac gaznik (moze byc wspomagany wtryskiwaczami oraz doprezenie silnika przez kompresor lub turbine. Jesli by sie zaglebic w ta modyfikacje bardziej to z 1 litra mozna wyciagnac luzem 300 KM.
Za bledy stylistyczne, merytoryczne i inne badziewia sorki, polonista ani poeta nie jestem Jesli jest to czytenle to tak ma byc Moze bedzie ktos chetny zeby przerobic to stylistycznie na artykul do strony www?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Pon 20:01, 27 Lis 2006 |
|
|
|
|
m4teucho
Nadworny Szaman
Dołączył: 02 Sie 2005
Posty: 1042
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Zabrze
|
|
|
|
nareszcie znalazałem troszkę czasu żeby całość przeczytać cfaniaczek z szybkim Wartburgiem dla wszystkich kożystających z tego powodzenia
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Wto 8:14, 28 Lis 2006 |
|
|
Gość
|
|
|
Proszę mi go przywieść po zkończeniu
|
|
Wto 16:28, 28 Lis 2006 |
|
|
m4teucho
Nadworny Szaman
Dołączył: 02 Sie 2005
Posty: 1042
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Zabrze
|
|
|
|
on już dawno jest skończony a poza tym za darmo umarło
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Wto 17:42, 28 Lis 2006 |
|
|
skynet
The King
Dołączył: 12 Wrz 2005
Posty: 726
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Z ulic Wrocławia
|
|
|
|
nie umarlo tylko jezdzi na KJSach
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Wto 17:53, 28 Lis 2006 |
|
|
m4teucho
Nadworny Szaman
Dołączył: 02 Sie 2005
Posty: 1042
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Zabrze
|
|
|
|
ale mi nie chodzi ze Wartburg umarl tylko, że za darmo nic się w polsce nie dostaje
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Wto 18:01, 28 Lis 2006 |
|
|
sepo
Pajacyk numero uno
Dołączył: 12 Lis 2006
Posty: 614
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Wrocław
|
|
|
|
Bomba... szkoda ze pasat to nie 2-suw
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Wto 18:14, 28 Lis 2006 |
|
|
skynet
The King
Dołączył: 12 Wrz 2005
Posty: 726
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Z ulic Wrocławia
|
|
|
|
Da sie zrobic . mala modyfikacja a ponad 2x lepsze osiagi Ale i ponad 2 razy wieksze zuzycie paliwa
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Wto 18:23, 28 Lis 2006 |
|
|
sepo
Pajacyk numero uno
Dołączył: 12 Lis 2006
Posty: 614
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Wrocław
|
|
|
|
to zostanę przy tym co mam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Wto 19:09, 28 Lis 2006 |
|
|
m4teucho
Nadworny Szaman
Dołączył: 02 Sie 2005
Posty: 1042
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Zabrze
|
|
|
|
znaczy się gruboportfelowa eksploatacja
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Wto 19:36, 28 Lis 2006 |
|
|
skynet
The King
Dołączył: 12 Wrz 2005
Posty: 726
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Z ulic Wrocławia
|
|
|
|
moj 1 litrowy wartburg siorbal 12 litrow na 100
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Wto 19:38, 28 Lis 2006 |
|
|
Gość
|
|
Śro 14:38, 29 Lis 2006 |
|
|
|