Autor |
Wiadomość |
m4teucho
Nadworny Szaman
Dołączył: 02 Sie 2005
Posty: 1042
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Zabrze
|
|
Encyklopedia Tuningu |
|
Tuning, to tak naprawdę jakby dziedzina w dziedzinie, ponieważ jest to częśc motoryzacji, ale rozpościera się na dalekie horyzonty. Wiele osób zna pojecie tuning jako doczepianie do samochodu różnych (nie zawsze ladnych) elementów karoseryjnych jak np. zderzaki często zakupione w supermarkecie czy na giełdzie samochodowej. Tak naprawdę dziedzina ta obejmuje dużo więcej niż wielu z nas mogłoby się spodziewać.
Z historii tuningu zawartej w internecie, czy też wziętej z opowiadań ludzi, którzy z tą dziedziną są związani od wielu lat wynika, że pierwsze spotkanie z tuningiem było od razu kiedy powstały pierwsze samochody. Wtedy to ludzie, szczególnie młodzi kierowcy, polepszali różnymi sposobami osiągi swoich samochodów. W owych czasach szczególnie w Stanach Zjednoczonych możnabyło spotkać auta tuningowane zwane do dziś Hot-Rodami, auta te nie były dopuszczane do ruchu po drogach publicznych, dlatego kierowcy spotykali się na pustyniech lub zaschnietych jeziorach, by tam staczać wyścigi. Już wtedy zaczęła się rywalizacja w tzw. Street Racingu, czyli potocznie nazywanych Wyścigach Równoległych. Niektórzy starali się tak przerobić auta, żeby były dopuszczane do ruchu drogowego ale jednocześnie maiły podniesione osiągi, dzięki chęci kierowców powstał kolejny rodzaj tuningowanych aut, Street-Rod.
W późniejszych latach zaczęto już organizować normalne wyścigi torowe. Jak można się domyśleć, wielu śmiałków próbowało się wykazać, zaczęły powstawać dziś zwane Stajnie Tuningowe, gdzie w niewielkim gronie (często była to rodzina lub przyjaciele) przygotowywano samochody do wyścigów. Niektórym się udało dzięki umiejętnościom i zdobytej wiedzy wspiąć się na sam szczyt i zostac znanym tunerem aż do dziś. Przykladem kogoś takiego może być np. Don Yenko, który wsławił się w tuningu Chevroletów Camaro, dzięki niemu powstała specjalna odmiana tych samochodów zwana Yenko Camaro, była sprzedawana jako mocniejsza wersja zwykłego Camaro.
Jak wiadomo, tuning to nie tylko polepszanie osiągów auta, ale również zmienianie jego wyglądu. Polega to głównie na powstałej myśli by być oryginalnym. Ludzie nie chcieli jeździć takimi samymi autami jak mieli inni, więc zaczli stosować różne dodatki zmieniające wygląd. Również w tej odmianie tuningu możnabyło spotkać samochody specjalnie przygotowywane przez sztab pracujących ludzi. Dawniej były to głownie rolnicze pick-up’y (miniciężarówki) zwane Custom Cars (dziś potocznie nazywane są po prostu Customami). Również wyżej wymienione Hot-Rody czy Street-Rody wyróżniały się wyglądem, specyficznym elementem tuningu optycznego tamtych czasów były malowane płomienie zaczynające się na przodzie auta i biegnące po sam tył.
W dzisiejszych czasach spotykamy samochody stuningowane różnymi metodami i mechanicznie i optycznie, często są przygotowywane do wyścigów, ale nieżadko są to po prostu kaprysy właścicieli chcących się wyróżniać. Dziś dzielimy tuning na:
Tuning Mechaniczny
Są to modyfikacje silnika, układu napędowego, paliwowego i podwozia pojazdu, dzięki którym osiąga się polepszenie parametrów technicznych i właściwości jezdnych. Modyfikacje układu napędowego i paliwowego mają na celu otrzymanie większej mocy, większego momentu napędowego, a dzięki temu osiągnięcie większych przyspieszeń i większej prędkości maksymalnej. Mogą to być na przykład:
wymiana gaźnika
zastosowanie filtra powietrza o obniżonym poziomie oporów przepływu powietrza
zmiana faz rozrządu
zastosowanie wysokoenergetycznych świec zapłonowych
planowanie głowicy celem podwyższenia stopnia sprężania
zastosowanie tłumika o obniżonym poziomie oporów przepływu spalin
polerowanie i prostowanie rur układu dolotowego i wylotowego
zamontowanie turbosprężarki
wymiana skrzyni biegów (o innych przełożeniach i czasem o innym sposobie sterowania) i zastosowanie wzmocnionego sprzęgła
Modyfikacje podwozia mają na celu osiągnięcie lepszej przyczepności i stabilności pojazdu. Mogą to być na przykład:
wzmocnione hamulce, odpowiednio do wzrostu prędkości, z jaką eksploatuje się pojazd
alufelgi, czyli felgi z lekkiego stopu (normalnie jest to stop aluminium lub stop magnezu) – dzięki obniżeniu masy nieresorowanej koła szybciej odzyskują kontakt z nawierzchnią
obniżenie i zmiana parametrów zawieszenia – dzięki obniżeniu środka ciężkości pojazd lepiej trzyma się drogi, zaś zmienione charakterystyki resorów i amortyzatorów zapewniają lepszą przyczepność i szybszy odzysk kontaktu opon z nawierzchnią.
wymiana mechanizmu różnicowego na mechanizm o podwyższonym współczynniku tarcia dla poprawy sterowności samochodu
Tuning Elektroniczny (Chip Tuning)
Ma na celu poprawę parametrów silnika, poprzez zmianę oprogramowania sterownika silnika. Można w ten sposób zmienić:
prędkość maksymalną
maksymalne obroty silnika
doładowanie
dawkę paliwa dostarczaną silnikowi
kąt zapłonu
kąt i czas wtrysku
Tuning optyczny
Ma na celu zmianę wyglądu pojazdu, podkreślenie jego wyższych parametrów, a także zaznaczenie indywidualności właściciela i podniesienie komfortu jazdy. Niektóre elementy tuningu mechanicznego są jednocześnie elementami tuningu optycznego (np. alufelgi) albo wręcz nie mają żadnego zauważalnego wpływu na osiągi, stając się jedynie optycznym tuningiem (np. sportowy tłumik wstawiony w miejsce fabrycznego).
Tuning optyczny dzisiaj jest podzielony na wiele odmian – styli:
Resto – odnawianie starych często zabytkowych samochodów doprowadzanie ich do stanu zupełnie seryjnego.
Cult – przeróbki w szczególności starszych samochodów w małej ilości modyfikacji nawiązujących stylem do dawnych lat. Specyficzne elementy, to dachowe bagażniki, skórzane walizki na bagażnikach, duża ilość chromowanych elementów oraz naklejki na szybach nawiązujące do dawnych lat.
Rat – przeróbki głównie starszych samochodów, utrzymywanie samochodu w wyglądzie bardzo zaniedbanym. Specyficzny w tym stylu jest matowy najczęściej szary lakier.
Rost – przeróbki głównie starszych samochodów polegajace na pokryciu najlepiej całej karoseri cieńką warstwą KONTROLOWANEJ rdzy.
Rally – przeróbki upodabniające auta do pojazdów startujących w rajdach.
German, Styl Brytyjski, Styl Hiszpański itp. – przeróbki autwedług specyficznego stylu lubianego w danym kraju. W przypadku stylu German (Niemcy) są to gładnkie nadwozia, niskie zawieszenie i szerokie felgi. Styl Brytyjski, to zderzaki o najdziwniejszych wzoarach i mocno poszerzone karoserie. Styl Hiszpański podobnie jak styl brytyjski ale dodatkowo auta są malowane w najdziwniejsze wzory przy dużej ilości kolorów.
Drift – styl ostatnio pardzo modny, przeróbki upodabniające auta do samochodów startujących w zawodach Driftu.
JDM – przeróbki aut z rynku japońskiego oparte na częściach pochodzących z tego kraju. Lekkie zmiany wyglądu, główne skupienie na mechanice, by przystosować auta do wyścigów torowych.
VIP – bogate wyposażenia, duże felgi, przede wszystkim liczy się luksus i komfort jazdy.
DUB – jak wyżej ale liczy się to żeby pokazać ile ma się pieniędzy. Ogromne koła dużo chromu itp.
Pojęcie tuningu optycznego przyjęło się wśród ludzi, jednak nie jest do końca prawidłowe. Tuning to tylko i wyłącznie dostrajanie i ulepszanie podzespołów, które mają za zadanie wprawiać samochód bądź motocykl w ruch, czyli osiąganie większej prędkości, skrócenie czasu przyspieszenia, zwiększenie elastyczności silnika. Tuningiem nie jest jednak instalowanie systemów car-audio, instalowanie komponentów, które mają za zadanie zwiększenie atrakcyjności samochodu itp
Piszcie swoje spostrzeżenia na ten temat (poprawki, itp.) Tekst zredagowany przeze mnie przy użyciu informacji zawartych na [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Wto 16:44, 27 Lut 2007 |
|
 |
|
 |
m4teucho
Nadworny Szaman
Dołączył: 02 Sie 2005
Posty: 1042
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Zabrze
|
|
|
|
Jestem zmuszony zdublować... napiszcie jakies swoje uwagi albo coś od siebie zeby dodać, bo chcemy ze Skynetem tą "encyklopedię" wrzucić na stronę
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 16:20, 28 Lut 2007 |
|
 |
sepo
Pajacyk numero uno
Dołączył: 12 Lis 2006
Posty: 614
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Wrocław
|
|
|
|
No pomysł dobry ...ale co dodać hmm? 
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 20:24, 28 Lut 2007 |
|
 |
skynet
The King
Dołączył: 12 Wrz 2005
Posty: 726
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Z ulic Wrocławia
|
|
|
|
moze cos o historii driftu, rozwoj w latach 30 (wyscigi GP) 50, 70, Touringi europejskie marek, ogolnie tez o wyscigach. To jest scisle zwiazane przecie 
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 20:44, 28 Lut 2007 |
|
 |
fliper_nx
Sir Golfer
Dołączył: 03 Sie 2005
Posty: 572
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Wrocław
|
|
|
|
To może sam dodasz .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 21:25, 28 Lut 2007 |
|
 |
m4teucho
Nadworny Szaman
Dołączył: 02 Sie 2005
Posty: 1042
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Zabrze
|
|
|
|
właśnie Sky napisz normalnie posta tu o tym 
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Czw 14:13, 01 Mar 2007 |
|
 |
fliper_nx
Sir Golfer
Dołączył: 03 Sie 2005
Posty: 572
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Wrocław
|
|
|
|
Ja tam nie mam daru do pisania ale widac po fotce.pl ze masz dar [Sky] do pisania .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Czw 14:57, 01 Mar 2007 |
|
 |
sepo
Pajacyk numero uno
Dołączył: 12 Lis 2006
Posty: 614
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/6 Skąd: Wrocław
|
|
|
|
....może i ja coś napisze 
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Czw 16:22, 01 Mar 2007 |
|
 |
Gość
|
|
|
niech skaj walnie tu swoja historie o wysciigu w warburgu z fotki:D
|
|
Czw 20:32, 01 Mar 2007 |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|